|
Zawartość:
|
 |
Dokumentacja gabinetu (później sekretariatu generalnego) ministerstwa, w tym m.in.. korespondencja poufna, sprawy ogólne, raporty S. E. Graziani z Afryki wschodniej, raporty dzienne przesyłane do sekretariatu Mussoliniego, wypadki lotnicze, dyskusje dot. budżetu, protokoły narad, korespondencja gen. Francesco Pricolo z inspekcji w Libii, komitet włoski w sprawie rozejmu z Francją. Dokumentacja dyrekcji generalnej ds. personelu wojskowego w tym m.in.. teczki osobowe oficerów, spisy wpłat, książeczki z charakterystyką lotów, sprawy dyscyplinarne głównie kadry dowódczej, poszczególnych oddziałów, dyscyplina i czystki między 1943 a 1946 r. Dokumentacja dyrekcji generalnej ds. konstrukcyjnych, w tym m.in.. projekty samolotów i szybowców. Dokumentacja dyrekcji generalnej ds. majątku, w tym koszty konstrukcji samolotów, wywłaszczenia, projekty i sprawozdania techniczne lotnisk, dane statystyczne. Dokumentacja inspektoratu zdrowia w tym teczki osób poległych i zaginionych. Polonika w serii Gabinet ministerstwa - sprawy ogólne (Gabinetto, Affari generali) z podziałem na poszczególne lata. |
 |
|
Aktotwórca:
|
 |
Ministero dell aeronautica (1925-1947)
W 1919 r. została powołana dyrekcja generalna ds. lotnictwa przy ministerstwie transportu morskiego i kolejowego (il ministero dei trasporti marittimi e ferroviari). W 1920 r. dyrekcja ds. lotnictwa została przeniesiona do ministerstwa przemysłu handlu i pracy ( il ministero dell industria commercio e lavoro). W 1923 r. powstał komisariat ds. lotnictwa cywilnego i wojskowego. Na anteriora składają się rysunki samolotów i części lotniczych od 1918 r. Ministerstwo lotnictwa rozpoczęło swoją działalność na mocy dekretu królewskiego z dnia 30 sierpnia 1925 r., nr 1513. W zakres kompetencji ministerstwa wchodziły m.in. sprawy dotyczące lotnictwa wojskowego i cywilnego, lotniska, inżynieria wojskowa, produkcja samolotów, kształcenie nowych kadr. Ministerstwo lotnictwa w 1947 r. zostało formalnie wchłonięte przez ministerstwo obrony (il ministero della difesa) jednak posiadało dużą swobodę działania. W 1963 r. z ministerstwa obrony wydzielono sprawy lotnictwa cywilnego, przenosząc je do ministerstwa transportu ( il ministero dei trasporti), które odtąd nosiło nazwę ministerstwa transportu i lotnictwa cywilnego ( il ministero dei trasporti e dellaviazione civile). Dokumenty w zespole dotyczą także spraw lotniczych po 1947 r.
|
 |
|
Bibliografia:
|
 |
- Guida generale degli Archivi di Stato italiani, Roma 1981, 1,
- Le fonti archivistiche. Catalogo delle guide e degli inventari editi (1861-1991), Roma 1995, Pubblicazioni degli Archivi di Stato, 8,
- Bibliografia dellArchivio Centrale dello Stato (1953-1978), Roma 1986,
- Archivio Centrale dello Stato. Guida della sala di studio, Roma 1996,
- Bibliografia. Le fonti documentarie nelle publicazioni dal 1979 al 1985, Roma 1992, Pubblicazioni degli Archivi di Stato, 6,
- Gli archivi dei governi provvisori e straordinari (1859-1861). Inventario, Roma 1961, 1-3,
- Borejsza Jerzy W., Il fascismo e lEuropa orientale. Dalla propaganda allaggressione, Roma, Bari 1981,
- De Felice Renzo, Mussolini il duce, II, Lo Stato totalitario (1936-1940), Torino 1981,
- Elenco di versamento,
- Guida di Sala,
- Inventario,
- Arena Nino, 50 Stormo dassalto, Modena 1979,
- Arena Nino, La regia aeronautica 1939-1943, III, 1942. Lanno della speranza, Roma 1984, 3,
- Gencarelli Elvira, Gli archivi italiani durante la seconda guerra mondiale, Roma 1979,
- Sbacchi Alberto, Il colonialismo italiano in Etiopia (1930-1940), Milano 1980,
- Spagna Musso S. [oprac.], Costituzione e struttura del governo. La riforma dei ministri, Padova 1984-1988, 1-2,
- Dizionario Enciclopedico Italiano, Roma 1957, 7, 781-782
- Enciclopedia Italiana di Scienze, Lettere ed Arti, Roma 1951, 23, 392-398
- Grande Dizionario Enciclopedico UTET, Torino 1995, 13, 697-698
- Minniti Fortunato, La politica industriale del Ministero dellaeronautica. Mercato, pianificazione, sviluppo (1935-1943), 1981, Storia contemporanea, 12, 5-55
|
 |