
|
|
Tytuł:
|
 |
Nowogieorgijewskaja kriepost'
|
 |

|
|
Sygnatura:
|
 |
13139
|
|
Poziom opisu: |
zespół |
|
 |

|
|
Data początkowa:
|
 |
|
 |

|
|
Data końcowa:
|
 |
|
 |

|
|
Język dokumentów:
|
 |
rosyjski, polski, niemiecki
|
 |

|
|
Zawartość:
|
 |
Materiały o budowie i uzbrojeniu twierdzy, mapy i szkice. Różne dokumenty na temat przebiegu działań wojennych w rejonie twierdzy podczas I wojny światowej, w tym raport z lotu na samolocie "Ilia Muromiec" 4 marca 1915 r. pilota I.I. Sikorskiego. Informacje o rekwirowaniu ludności miejscowej bydła i transportu kołowego na potrzeby armii, o wydaniu pozwolenia chłopom na siewy wiosenne w strefie działań bojowych. Tekst ulotek austriackich z apelem do ludności polskiej. |
 |

|
|
Dzieje przechowywania:
|
 |
Data napłynięcia materiałów zespołu do archiwum nieznana. Data przesłania w zwierzchniego organu archiwalnego - 21 luty 1957 r. |
 |

|
|
Aktotwórca:
|
 |
Nowogieorgijewskaja kriepost' (1834-1915)
W 1815 r. po przyłączeniu do Rosji Księstwa Warszawskiego, rozpoczęły się prace nad przekształceniem Modlina w twierdzę. W 1831 r. podczas powstania Polacy zajęli twierdzę i przeprowadzili prace fortyfikacyjne. Wraz z zajęciem Modlina 7 października tego samego roku przez wojska rosyjskie prace kontynuowano, a 11 maja 1834 r. Modlin zmienił nazwę na Nowogieorgijewsk. Na początku XX w. twierdza stała się jednym z najważniejszych punktów obrony zachodniej granicy Imperium. Wraz z wybuchem I wojny światowej znaczenie Nowogieorgijewska jeszcze bardziej wzrosło i ze zgrupowaniem tam dużych formacji wojskowych, na jej bazie utworzono Punkt Fortyfikacyjny, którego zadaniem była ochtona pólnocno-zachodnich podejść do Warszawy.
|
 |

|
|
Archiwum:
|
 |
Rossijskij gosudarstwiennyj wojenno-istoriczeskij archiw |
centralne |
Rosja |
Moskwa |
|
|
 |

|
|
Bibliografia:
|
 |
- Fondy Rossijskogo gosudarstwiennogo wojenno-isotriczeskogo archiwa. Kratkij sprawocznik, Moskwa 2001, 1, 60
- Opis' fonda,
|
 |

|
|
|
 |
|
 |
|
 |

|