O programie RMP Pomoc English version


wróć do wyszukiwania


  Tytuł: Generalinspektion des Militärverkehrswesens

  Sygnatura:
PH 9 V   Poziom opisu: podzespół

  Data początkowa:
1885   Rozmiar w j.a.: 388

  Data końcowa:
1924   Rozmiar w metrach:

  Język dokumentów: niemiecki

  Zawartość: Zespół zawiera akta m. in. dotyczące spraw personalnych, spraw oddziałów wojsowych, samolotów i innych urządzeń, uzbrojenia i obrony, lotnisk i szkół lotniczych, w tym szkoła lotnicza w Poznaniu: założenie szkoły lotniczej przez zakłady lotnicze-GmnH w Poznaniu 1912-1914; intendentura oddziałów komunikacji: sprawy wytyczane skarbowym władzom wojskowym m. in. przez towarzystwo tramwajowe w Sczecienie z powodu zderzenia z wojskowym pojazdem ciężarowym lipiec 1917-wrzesień 1919, przez zakłady tramwajowe we Wrocławiu z powodu zderzenia w wojskową ciężarówką 1918-1921, przez Szlamowicza przeciw generalnej dyrekcji wojskowej kolei (Militärgeneraldirektion der Eisenbahn) w Warszawie z powodu straty transportu węgla 1916-1921 m. in. taryfa dla transportu dóbr prywatnych i zwięrząt na ulicach Królestwa Polskiego w 1915 r.

  Dzieje przechowywania:

  Aktotwórca: Generalinspektionen und Inspektionen (1899-1918)

Inspekcje generalne były najwyższymi władzami wojskowymi, których zadanie spoczywało na kształceniu fachowo-technicznym i dalszym rozwoju. Na czele tych władz stali wysokiej rangi generałowie, nie posiadający żadnej władzy dowódczej, lecz z zakresu swojego rodzaju broni referowali sprawy cesarzowi i składali stosowne propozycje. Podlegały im zakłady naukowe i wychowawcze oraz inspekcje fachowych działów, które z kolei odpowiedzialne były za celową organizację, kształcenie i stan swojej gałęzi służbowej. Inspekcje wojsk komunikacji ustanowiono 1 IV 1899 r. W związku z rozwojem lotnictwa wojskowego powstały 1 IV 1911 r. generalne inspekcje komunikacji wojskowej (die Generalinspektion des Militärverkehrswesens), którym od 1913 r. przyporządkowano Intendenturę wojskowej komunkacji. Była ona odpowiedzialna za materiałowo-finansowe zaopatrzenie wszystkich oddziałów technicznych (z wyjątkiem kontyngentu bawarskiego), a więc także oddziałów kolejowych, łączności, sterowców, lotniczych, i od 1911 samochodowych.


  Archiwum:
Bundesarchiv. Militärarchiv centralne
Niemcy Freiburg
Ograniczenia w udostępnianiu dotyczą materiałów młodszych niż 30 lat

  Bibliografia:
  • Granier Gerhard, Henke Josef, Oldenhage Klaus, Das Bundesarchiv und seine Bestände, Boppard am Rhein 1977, Schriften des Bundesarchivs, 10,
    3 Auflage
  • Liste der Bestände, Stand: 1.03.1988, Boppard am Rhein 1988,
    Liste 1. Sortierung nach Referaten, Liste 2. Sortierung nach Bestandssignaturen, Liste 3. Sortierung nach Bestandegruppen und innerhalb der Gruppe nach Bestandsbezeichnungen
  • Cron Herman, Geschichte des deutschen Heeres im Weltkrieg 1914-1918, Berlin 1937, 85-93
  • Voss V. Wilhelm, Wir vom Verkehr. Die Entwicklung der preussischen Verkehrstruppen, Berlin 1913,
  • Cron Hermann, Die Organisation des deutschen Heeres im Weltkriege, Berlin 1923, Forschungen und Darstellungen aus dem Reichsarchiv, 5,
  • Granier Gerhard, Henke Josef, Oldenhage Klaus, Das Bundesarchiv und seine Bestände, Boppard am Rhein 1977, Schriften des Bundesarchivs, 10, 193-194,
    3 Auflage
  • Bestand PH 9 Generalinspetkionen und Inspektionen,
    Inwentarz książkowy, t. 1-2
  • Bestand PH 9 Generalinspektionen und Inspektionen, PH 9 V Generalinspektion des Militärverkehrswesens, 1, III-XI, 21

   


wróć do wyszukiwania